Het gebeurt ook bij IT-bedrijven: de websites down! Natuurlijk extra schrik en paniek, maar de sites waren afgelopen weekend down. Zowel 'mijn eigen' site (CalvinConsultancy.nl) als die van mijn partner/C.E.O (CalvinLegal.Nl). Uiteraard onze welgemeende excuses aan de mensen die dit weekend de site(s) wilden bezoeken. En natuurlijk aan Mevrouw Heijna van wie ik ook persoonlijk een uitbrander heb gehad.

ContractIk had dit natuurlijk moeten voorkomen, maar dat is het risico van een IT-bedrijf. Voor klanten hanteer je andere normen dan voor jezelf. We kennen zelf de verhalen van de loodgieter met de lekkende kraan. Maar zoals Mevrouw Heijna terecht opmerkte is ZIJ ook een klant en is Zij de opdrachtgever (en baas!). Dus ondanks dat dit voor mij intern was, heb ik toch een behoorlijke uitbrander gekregen en moet ik Mevrouw Heijna de komende week als Mevrouw aanspreken om me er aan te herinneren dat het niet langer mijn bedrijf is. En natuurlijk had ze dat contract ook bij de hand.

 

We willen tegenwoordig allemaaal een telefoon met een frontcamera, want hoe kun je anders selfies maken? En bijna iedere notebook heeft een webcam ingebouwd.

Maar als we iemand moeten spreken doen we dat nog steeds het liefste over de telefoon. Zelfs als we liever ons mobieltje pakken dan een 'vaste' lijn laten we de camera liever uit terwijl het zien van de gezichtsuitdrukking vaak heel veel diepte aan een gesprek toevoegt.

Waarom slaat het bellen met beeld dan in Nederland nog niet aan? Waarschijnlijk omdat we allemaal zo gewend zijn aan de telefoon en (vooral) het telefoonnummer. Ja, je kunt datzelfde telefoonnummer gebruiken met een specifiek VIP (Voice Over IP) abonnement. Maar niet met ieder VIP account. En ja, er zijn heel veel 'internet telefoon' opties zoals Skype (gratis), Skype voor bedrijven en Zoom. Maar die zijn allemaal niet onderling uitwisselbaar. Zelfs de gratis Skype 'praat' niet met Skype voor bedrijven.

Maar de grootste drempel zit toch echt tussen onze oren. Met (de huurvariant van) Office 365 'krijg' je Skype voor bedrijven. Maar Office 365 houdt voor veel mensen op bij Word en Excel. Eventueel Outlook, maar dan houdt het voor velen toch wel echt op. Terwijl 'videobellen' tussen Skype voor bedrijven gebruikers net zo makkelijk is als bellen via een gewone telefoon. Alleen als je elkaar wilt zien of even het beeldscherm wilt delen dan kan dat er gewoon bij. Is de 'andere kant' niet aanwezig, dan kun je gewoon een berichtje tikken via Skype. En het sturen van een bestandje via Skype kan altijd, of je gesprekspartner nu wel of niet 'aan de andere kant hangt'. 

Benieuwd? We nodigen je graag uit voor een Skype voor Business gesprek. Want op afspraak hoef je niet eens alle twee Skype te hebben: aan een webbrowser, internet en een webcam/microfoon heb je genoeg!

 

 

Er is nu weer veel aandacht voor oplichting door het gebruik van namaak-apps die er uitzien als een echte bank-app. Die app geeft aan dat het geld naar je rekening is overgemaakt, maar dat is dus GEEN garantie dat het geld echt op je rekening komt. Geef je op basis van zo'n app spullen mee dan kun je dus bedrogen uitkomen.

De banken zeggen "Jij moet goed opletten en niet te snel op (het zien van) zo'n app vertrouwen". En geven ook direct aan dat je het verschil niet (of nauwelijks) kunt zien omdat het hele goede copieën zijn.

Maar is dat niet een gevalletje van 'boter op hun hoofd'? Als de banken ervoor zouden zorgen dat geld direct wordt overgemaakt dan zou je even met je eigen app kunnen controleren of het geld inderdaad binnen is, Maar nu kan dat niet omdat het te moeilijk is als er geld van de ene bank naar de andere moet. Dus moet de consument maar beter opletten en met de billen op de blaren zitten, terwijl de bank buiten schot blijft.

Al met al een nogal bizarre situatie!

 

Je bent toch altijd wat wantrouwend als je in China bestelt. Ook al doe je dat via een bekende website als AliExpress. Maar gelukkig sta je ook nog wel eens verbaasd!

Ik wilde graag sensoren op de ramen zodat de dagelijkse 'wandeling langs de ramen' achterwege zou kunnen blijven. Via de HomeSeer website vond ik een link naar een sensor, maar ik had er minimaal 5 nodig. Dus nog even verder gekeken. Uiteindelijk uitgekomen op deze website:

https://www.aliexpress.com/snapshot/0.html?spm=a2g0s.9042647.6.2.dzlcfE&orderId=86753279001092&productId=32697189818

5 sensoren, zeg maar 6 Euro per stuk. Geen diepte-investering en door het berichtje op het HomeSeer forum wist ik dat ze ook met RFxCom konden werken.

De levering was sneller dan verwacht (zelfs sneller dan wat op de website als verwachte levertijd staat) met keurige Track&Trace. Natuurlijk het pakketje uitgepakt en direct de sensoren koppelen. Wel per stuk want HomeSeer houdt ze wel uit elkaar, maar 5 op je bureau vraagt om verwisseling:). 

De eerste vier werkten direct, alleen de vijfde gaf en geeft helaas gaan RF signaal af. Vervelend want ik had er echt vijf nodig. Dus ondanks het kleine 'schadebedrag' toch maar een klacht ingediend. Ik ben keurig geholpen en heb uiteindelijk de 'schade' als korting op de volgende order weer teruggekregen!

Complimenten voor mevrouw Li en haar ondersteuning! Ik ken Nederlandse leveranciers die hier een voorbeeld aan kunnen nemen!

 

 

 

Bijna iedere moderne mobiele telefoon kan wel een filmpje maken en voor sommige mensen is het al een vervanging van de traditionele 'filmcamera'. En 'vloggen' en 'selfies' zijn ook al helemaal ingeburgerd. Maar videobellen is dat nog helemaal niet, dat doen we nog niet op grote schaal.

Maar waarom eigenlijk niet? Iedere telefoon of tablet heeft ook een camera aan de 'voorkant'. De meeste moderne laptops hebben een camera in de klep net boven het beeldscherm. En een losse videocamera bovenop het beeldscherm van een desktop is ook geen rariteit meer. Dus technisch gezien zijn we er klaar voor.

Als MS patient krijg je een speciale MS geneeskundige toegewezen. Maar ik moet bekennen dat het aantal gesprekken vrij nihil is gebleven tot ik 'Zorg op afstand' tegenkwam. Eenzelfde verpleegkundige maar dan contact via een videogesprek in plaats van een telefonisch gesprek. Het gevolg: ik heb nu iedere drie maanden een gesprek. En waar een gewoon telefoongesprek na tien a vijftien minuten afgerond zou zijn, heb ik hier toch zeker drie kwartier tot een uur contact. 

Wellicht denk je nu "Ja, maar dat is op afspraak". Klopt en dat maakt het natuurlijk iets makkelijker. Maar toevallig kreeg ik vandaag een belletje van een nieuw contact. In plaats van het gebruikelijk 'hele verhaal' was het heel kort ("wanneer schikt het u") gevolgd door een mailtje met een afspraakbevestiging en een link voor een videogesprek.

Dus twee voordelen in een klap: je belt op de afgesproken tijd én je hebt direct videocontact. Maar het grootste voordeel is wellicht nog dit: je kunt elkaar wel zien, zoals bij een persoonlijke ontmoeting, maar het scheelt reistijd en dus ook reiskosten!

De grote doorbraak zal komen als telecomproviders (KPN, VODAFONE en anderen) dit gaan promoten. Maar het blijft verbazingwekkend dat zo weinig mensen hier actief gebruik van maken. Zeker omdat men vaak de technologie toch al in huis heeft!

Neem gerust contact op voor meer informatie. Ik nodig u graag uit voor een videogesprek!

 

 

 

  • 1
  • 2